מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית
 עבודה עם טקסטים קבליים
לאותיות יש משמעות גימטרית וצלילית 
מה מסמלת המהות של צלילים?
בהתאמה לחמשת החלקים של הכלי הרוחני: כתר, חכמה, בינה, זעיר אנפין ומלכות, אנו מבחינים בחמש קבוצות של צלילים: גרוניים, לשוניים, חיכיים (של החיך), של הלחיים, ושפתיים, באופן הזה אפשר לא רק לרשום את האותיות אלא גם להביע אותן. אותו הדבר קיים גם בתווים של צלילים מוזיקליים, לצבעי הקשת ולכל מה שקיים, מכיוון שלכולם יש שורש בחמשת חלקי הכלי הרוחני. כל מה שקיים בעולמנו שעימו האדם פועל נכלל במערכת זו, בדיוק כמו חמשת החושים שלנו: ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש.

מה סוד הקסם של המוסיקה לפי חוכמת הקבלה? -
חייבים להכניס מוזיקה לעולם שלנו.
חייבים להכניס מוזיקה לעולם שלנו. קשה לנו מאוד להיות כל הזמן בעולם החתוך הזה, הכלול מפלסטיק בטון ו... אנחנו חייבים כאן להרטיב קצת את היובש הזה. 
איך צליל נולד?
אם אני נמצא באיזה מין התרגשות, ההתרגשות שלי נובעת משני דברים מנוגדים - אור וכלי, חיסרון ומלוי, פלוס ומינוס, ולכן ההתנגשות בין שני הדברים האלה, חיבור בין שני דברים מנוגדים יוצר תדר, יוצר שינוי, התפעלות והתרגשות, מזה שאין לי ויהיה לי, או מזה שלא היה לי ויש לי
שירה או צלילים ממלאים הם את כל המציאות
שירה או צלילים הן ממלאים את כל המציאות, אנחנו תוספים מזה רק חלק קטן. אם היינו שומעים איך הטבע מדבר, היינו שומעים אפילו אבנים, עצים, הרים ועננים.
אדם חייב כל הזמן למצוא את עצמו באיזו הרמוניה פנימית, של רגשות, של הקליטה ויציאה של רגשות. ולכן אנחנו מחפשים איפה כאן יש איזה איזון? או בשפה מוסיקלית "הרמוניה" איפה יש כאן איזה שהוא מין צליל הנכון שאני עובר דרכו משך כל הרגעים שבקיום שלי, בהכרה שלי בעולם. 
 עבודה עם טקסטים קבליים
השגה רוחנית ויצירה
אדם שמשיג את העולם העליון, האם נשארים אצלו היכולת והרצון לכתוב או לשמוע מוסיקה, ליהנות מהטבע או להוליד ילדים
בוודאי, כל זה נשאר ואפילו בדרגה גבוהה יותר מאשר אצל אדם רגיל. באדם שהשיג את העולם העליון מופיע דיוק עצום של טעמים, צורות, צבעים, וכמו כן עולה ומשתכללת בו החדות הפנימית של התפיסה. הוא יכול לראות או לשמוע בצורה לקויה, אבל בתוכו הוא מרגיש הכול בצורה מובהקת יותר פי מיליון מאשר כל אדם אחר על פני האדמה.

מסירה מושלמת
בחיים שלנו אין עוד מסר שמגיע לאדם בצורה כה מושלמת כמו ניגון. הוא משפיע ישירות על מיתרי הרצון של האדם. זה מסירה מושלמת בין אחד לשני, חבילה אחת שנכנסת ופועלת על האדם כמילוי, לפי נוסחאות מיוחדות שבנויות בו לקלוט את הצלילים האלה.

ספר 'זוהר לעם', פרשת וישלח, מאמר: "ויחבקהו ויפול על הארץ", אות קכ"ו
כּל הַדְבָרִים שֶבָּעוֹלָם הַזֶה
תְלוּיִים לְמַעְלָה.
וּכְשֶמִסְתַכְּמִים לְמַעְלָה תְחִילָה,
מִסְתַכְּמִים גַם כֵּן לְמַטָה.
וְכֵן אֵין מֶמְשָלָה לְמַטָה,
עַד שֶנִיתְנָה הַמֶמְשָלָה מִלְמַעְלָה.
וְכֵן הַכּל תָלוּי זֶה בַּזֶה.
שֶכּל הַנַעֲשֶׂה בָּעוֹלֶם הַזֶה,
תָלוּי בְּמַה שֶנַעֲשֶׂה מִלְמַעְלָה.

* * * * *

ניגוני בעל הסולם  
לימוד עצמי 

לימוד ניגון 1: חסל סדר פסח - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'חסל סדר פסח' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון חסל סדר פסח
2/4C C G C C Am Dm,G C X2 Gm Gm Cm Gm Gm Gm Cm Gm C G C G C G F,G C X2 מקרא אקורדים: אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C) אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A) אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D) אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)


לימוד ניגון 2: קדיש - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קדיש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קדיש

2/4 Am | Am | Am | Am Am | Am | Am | Am C | C | Am | Am F | Dm | E | Am C | C | Am | Am F | Dm | E | Am Am | Am | Am | Am Am | Am | Am | Am C | F | Dm | Dm F | G | C | C C | F | Dm | Dm F | G | C | Am Am | Am | E | Am סולו לניגון קדיש לה, סיb, לה. לה(נמוך), לה(גבוה), מי. סול סול סול סול סול, לה סול מי דו. מי מי מי מי מי, פה מי דו לה. לה דו, לה פה, מי רה דו רה מי. סול סול סול סול סול, לה סול מי דו. מי מי מי מי מי, פה מי דו לה. לה דו, לה פה, מי רה דו סי לה. לה, סיb לה סול פה סיb לה. לה(נמוך), לה(גבוה), סול פה מי, לה מי. סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה. פה פה פה פה סול. מי רה דו רה מי. סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה. פה פה פה פה סול. מי רה דו רה דו. דו סי לה מי, סי רה דו סי לה. מקרא אקורדים: אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G) אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C) אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A) אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)

 לכבודם של הגדולים
לכבודם של הגדולים
בעל הסולם כתב שיר לכת (מארש) לכבודם של אותם המעטים שהגיעו לגמר התיקון, לעלייה שלמה מעל האגו שלהם והשיגו אלטרואיזם מוחלט, תכונת השפעה ואהבה לזולת, למען כולם.

שיר לכת זה מוקדש לאותן אישיויות מעטות, שהצליחו לעשות את גמר התיקון האישי שלהם בכל הזמנים, בכל התקופות.

שיר הלכת מהלל ומשבח את האנשים הגדולים, שהשיגו את המערכת העליונה של הטבע כולו, כאות הוקרה על הייחודיות, ההתמדה, העקשנות, היכולת להתעלות מעל עצמם להפוך להיות במהלך החיים האלה אורחים בהיכלות הגבוהים של הבורא.

לימוד ניגון 3: מארש - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'מארש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון מארש
2/4 Em | Em | B | B Am | Am | F#○ | B | B G | B | B| Em Em | B | C , Am7 | B Em | Em | Em B | Am | B C , Am7 | B Em סולו לניגון מארש סי סי סי סי, סול סול פה# סול פה# מי. מי רה# מי מי, פה# פה#, מי פה# מי רה#. רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו סי לה, סי סי סי סי, מי רה# דו סי. סי סי סי(נמוך) סי(גבוה), לה# סי, לה# סי, לה# סי, פה#, סי פה#, סי פה#, סול פה# סול, פה# מי. סי סי סי מי, מי פה# מי רה#. רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי. סי סי סי סול, סול מי סול. סי סי סי סול, פה# סול לה, סול פה#. סי סי סי לה, סול, פה#, מי רה# רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי. מקרא אקורדים: אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B) אקורד סי = סי • רה# • פה# (B = B • D# • F#) אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד לה מינור 7 = לה • דו • מי • סול (Am7 = A • C • E • G) אקורד פה#○ [דיאז מוקטן] = פה# • לה • דו (F#○ = F# • A • C) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)


לימוד ניגון 4: קריבו לי - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קריבו לי' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קריבו לי
2/4 Bm | A | G | Bm Bm | A | Em | Bm | Bm Em | G | A | Bm Em | G | A | Bm Em | G | G(1/4) | A A | A | A | A Bm | Bm | A | Em | Bm Em | G | A | Bm סולו לניגון קריבו לי סי(נמוך) סי(גבוה) פה#. מי לה מי. רה מי לה סול פה# מי פה#. פה# רה סי, לה סי מי. מי סי, לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי. לה, רה מי, לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי. סי מי סול, סול לה סי סול, סול פה# מי סי, לה מי. רה, מי רה דו# רה מי, רה דו# סי. סי(נמוך) סי(גבוה) פה#, פה# רה סי, לה סי מי. מי סי לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי. מקרא אקורדים: אקורד סי מינור = סי • רה • פה# (B = B • D • F#) אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)

לימוד ניגון 5: אל מסתתר - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'אל המסתתר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול

אקורדים לניגון אל מסתתר

3/4 Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A
Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A | A | A
F | F | F | F | Dm | B♭| Gm | Dm

Dm | A | Dm | A
Gm | Gm | A | A
Dm  | Dm  | Dm | Dm
Dm | Dm | Dm | Dm
Dm  | Dm  | Gm | A
A  | A | A | Dm
Dm | F\c | B♭| Gm
A | A | Dm | Dm

סולו לניגון אל מסתתר
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה,
רה רה רה פה מי, רה רה דו#.
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה.
רה דו#, לה רה דו#, סיb סיb לה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה סול לה סיb לה,
סול סול פה מי לה רה.
לה רה רה רה, דו#.
לה רה רה רה, דו#.
סול סול סול רה דו#, סיb סיb לה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
רה פה פה, רה פה פה,
פה סול, פה פה מי.
מי סול סול, מי סול סול,
סול לה, סול סול פה.
רה פה פה, רה פה פה,
רה פה לה, סול פה מי רה דו# סיb לה, לה לה לה, פה מי רה.

מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד פה =  פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (G = G • Bb • D)
אקורד סי במול  = סיb • רה • פה (Bb = Bb • D • F)

לימוד ניגון 6: להגיד בבוקר חסדך - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'להגיד בבוקר חסדך' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול


אקורדים לניגון להגיד בבוקר חסדך
2/4 Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am

סולו לניגון להגיד בבוקר חסדך
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו רה מי, לה.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו רה מי, לה.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו סי לה.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)
לימוד ניגון 7: בני היכלא (גירסה ראשונה) - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'בני היכלא (גירסה 1)' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול 

אקורדים לניגון בני היכלא

4/4 Am , Dm | Am
E | E | E | Dm | Bdim | Bdim | E
E | E | Am | E | E | Dm
Bdim | Bdim | E
Am | Am | Am , E | E | E , Am
F | Dm | Bdim | Bdim | E

סולו לניגון בני היכלא:
מי, פה, רה פה מי.
מי פה סול# לה סול#, פה לה סול#.
סול# לה סי לה סול#, פה מי רה, מי פה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי סי דו רה דו סי, סול# לה סול# פה מי.
מי לה, סול# לה סי דו, סי דו, לה דו סי.
סי רה, דו סי לה, סי לה סול# פה, לה פה מי פה, רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי לה, מי דו סי דו לה
לה מי רה פה מי, רה מי, רה מי, רה מי רה, דו סי רה דו.
מי רה, פה מי רה, דו סי לה, סול# לה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סי מוקטן = סי • רה • פה (Bdim = B • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)





לימוד ניגון 8: הנה כחומר - ניגון בעל הסולם



סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'הנה כחומר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול


אקורדים לניגון הנה כחומר
2/4 Gm | Gm | Gm | Gm
Cm | Gm | E♭| Cm
A♭| Gm | D | Gm

Cm | Cm | Cm | Cm
Cm | Cm
Gm | Gm | Gm | Gm
B♭| F | E♭-D | Gm | Gm

סולו לניגון הנה כחומר:
רה סול, רה סול, רה סול.
סול סיb, סול סיb, סול סיb.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.

סול דו, סול דו. סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
דו רה רה, רה פה דו דו,
סיb דו, לה סיb, סול.

מקרא אקורדים:
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)
אקורד מיb במול = מיb • סול • סיb (Eb = Eb • G • Bb)
אקורד להb במול =  להb • דו • מיb (Ab = Ab • C • Eb)
אקורד רה = רה • פה# • לה (D = D • F# • A)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה  (Bb = Bb • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)
נספח 
ניגוני המקובלים 

 מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית


בניגוניהם הייחודיים, המקובלים מבטאים את התרשמותם מהעולם הרוחני בצורת צלילים. כשהאדם מאזין למוזיקה הקבלית, הצלילים נכנסים לליבו ומכוונים את מיתרי נשמתו להרגשת העולם העליון

ניגוני בעל הסולם

אסופת ניגונים מאת בעל הסולם והרב ברוך שלום אשלג. כדי להרגיש את המדרגות הרוחניות שהמקובלים חוו, עלינו רק להאזין לניגוניהם ולרצות להתחבר באמצעותם להרגשת העולם העליון

שירת הרב"ש

העוצמה שמעביר המקובל בשירתו, היא אדירה ויכולה לחולל בנו פלאים. כדי לגלות את אותו הכוח הרוחני, עלינו רק לרצות להגיע אל מחוז השלמות שמתאר הרב"ש בשיריו
הרב ד"ר מיכאל לייטמן פותח צוהר אל המשמעות הפנימית של המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניהם המקוריים של הרב"ש ובעל הסולם

הצלילים הם האמצעי הישיר ביותר, הפשוט ביותר, לחולל בנו שינוי, שיגרום לנו לחוות משהו מהרוחניות. מקובלים תמיד כתבו שירים וניגונים יחד עם המאמרים המוכרים לנו. הצליל נכנס ללב האדם ומשנה אותו, מכייל אותו להרגשת העולם העליון, משום שניגוני המקובלים מבטאים את כל המדרגות וההרגשות של העולמות העליונים
כל אחד מאיתנו חווה מוזיקה בצורה שונה. לא ניתן להשוות את התרשמותם של שני אנשים מאותו הניגון. בסרט זה מסביר הרב לייטמן את המשמעות הפנימית המסתתרת מאחורי המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניו המקוריים של הרב יהודה אשלג, מגדולי המקובלים בכל הזמנים




-

הַשִּׁיר שֶׁל בַּעַל הַסּוּלָם
ספר "תלמוד עשר הספירות" כרך א', עמ' 8
-
הַבָּהִיר! וּמִן שְחָקִים מַזְהִיר.
שָמָּה: מִבִּפְנִים לְפָּרוכֶת הַמָּסָךְ.
סוֹד צַדִּיקִים שָמָּה מִתְבַּהֵר!
וְיָאִירוּ יַחְדָּיו הָאוֹר וְהַחוֹשֶׁךְ.
טוֹב מְאוֹד, לַחֲקוֹר מִפְעָלָיו,
וְאֵלָיו הִזָּהֲרוּ מִשְּׁלוֹחַ יָד.
אָז תִּשְמְעוּהוּ, וְכה תִּפְגְּשוּהוּ,
בְּמִגְדָּל עוֹז, שֵׁם הַמְּיוּחָד!
וְיֶעֱרַב לָכֶם דְּבַר אֱמֶת,
לְדַבֵּר דָּבָר בְּלִי בָּר.
וְכָל שֶׁאַתֶּם תֶּחֱזוּ לָכֶם,
עֵינֵיכֶם תִּרְאֶנָה וְלא זָר!

* * * * *

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה